Extra Piaci információk

Autók szennyezése
Valós adatok a Green NCAP-tól

Néhány kattintás árán megtudhatjátok, mennyi káros anyagot bocsát ki autótok a kategóriatársakhoz mérten. A Green NCAP elemzése hiánypótló, hiszen valós adatokhoz juthattok, így könnyebben eldönthetitek, melyik típust válasszátok.

Az autóklubok, egyetemek, kormányok és járműipari intézetek bevonásával dolgozó Green NCAP személyautók és kishaszonjárművek üzemeltetésének környezeti hatásait vizsgálja. Három éve friss programot indítottak, hogy kiderüljön, mekkorára tehető az egyes modellek energiaigénye és károsanyag-kibocsátása a gyártás, a használat és a bontóba kerülés utáni újrafeldolgozás folyamán. Ennek az úgynevezett életciklus-elemzésnek (Life Cycle Assessment, LCA) abban rejlik a különlegessége, hogy a széles körű nyilvánosság elé tárja Európa legnépszerűbb négykerekűinek jellemzőit. Ennélfogva kirajzolódik, hogy az adott gyártmány a születéstől a megsemmisülésig hány gramm szén-dioxiddal terhelheti Földünk légkörét, egyúttal segítséget nyújt a tudatos vásárlóknak, hogy melyik kocsi mellett kötelezzék el magukat.

Mennyit fogyaszt az autód? A Green NCAP megmondja!

A Green NCAP életciklus-értékelése a műszaki adatokon, valamint az osztrák Joanneum Research kutatóközpont által kidolgozott tudományos módszertan becslésein alapszik. A szervezet ez utóbbiaknál pontos és átfogó, valóságot tükröző információkból indul ki: a teszteken mért legalacsonyabb és legmagasabb fogyasztás, továbbá az ezekből kalkulált átlag egyaránt szerepel a bemeneti értékeknél. A számokban a vezetési stílus és megannyi egyéb külső körülmény is tükröződik, mindemellett figyelemmel vannak az európai országok villamosenergia-termelésének összetételére és a következő évtizedre tervezett alakulására is. Megjegyzendő, hogy minden autónál 16 éves élettartamot és 240 ezer km futásteljesítményt vesznek alapul az értékelés készítésekor, és benzines, dízelmotoros, tisztán elektromos, valamint hibrid kiadások is szerepelnek az összeállításban.

A Green NCAP életciklus-értékelési díjat is alapított. Ezzel azokat a járműveket ismerik el, amelyek a teljes élettartamuk során a legjobban kímélik a környezetet. A 2024-ben tesztelt kocsik közül a BYD Dolphin, a Hyundai KONA, a Jeep Avenger, az Opel/Vauxhall Corsa és a Tesla Model 3 érdemlet ki az elismerést

A Green NCAP 2022-ben végezte el az első LCA-analízisét, de azóta a korábban kipróbált 61 modellnél is végrehajtotta visszamenőleg a vizsgálatokat, így több mint 150 típus üvegházhatásúgáz-kibocsátását és elsődleges energiaigényét tudhatjuk meg. Előbbit grammra számolt szén-dioxid-egyenértékben, utóbbit kilowattórában adják meg, méghozzá 1 kilométerre vetítve. Mindkét értéknél feltüntetik, hogy a gyártás, a karbantartás, a felhasznált üzemanyag stb. mekkora hányadot tesz ki a járműre vonatkozó teljes emisszióból, illetve energiaigényből.

Tisztább a villanyautó, mint a benzines vagy a dízel?

A Green NCAP úgynevezett fogyasztói életciklus-értékelési eszköze (LCA Tool) lehetővé teszi, hogy bárki összehasonlítsa az autók LCA-értékeit lakóhelye, országának energiamixe és a kocsi felhasználása függvényében. Az eszköz célja, hogy a fogyasztók mérlegelhessék, vajon a fenntarthatóság tekintetében melyik négykerekű számukra a megfelelő. Az egyedülálló, interaktív felületen a különböző paraméterek a helyi és személyes körülményekhez igazíthatók, így beállíthatjuk, hány kilométert teszünk meg egy évben, milyen a megújuló energiaforrások keveréke az országban stb. Egyszerre akár három járművet is felsorakoztathatunk a kalkulátorban a több mint 30 ezer modellt tartalmazó adatbázisból. A négykerekűek zöménél a gyártói adatokból számítják ki az értékeket, míg a Green NCAP által tesztelt járműveknél a márkák által hirdetettekhez mérten reálisabb üzemanyag- és/vagy energiafogyasztási értékekből tudnak kiidulni.

A diagramon jól láthatóak a gyár által megadott szén-dioxid kibocsátási értékek (fekete), valamint a Green NCAP legrosszabb (piros), átlagos (narancs) és legjobb (zöld) mért értékei a Citroën és a Peugeot kisautóinál

Az eredmények megmutatják a jármű időbeli környezeti hatását, valamint kiemelik az életciklus egyes szakaszait, egyszersmind rávilágítanak arra is, hogy miképpen javítható a fenntarthatóság. Hogy példát is írjunk, egy benzines motorral hajtott, átlagos kompakt autó életciklusa során – a gyártástól a bontóba kerülésig – körülbelül 190 MWh energiát használ fel. Ez nagyjából 22 ezer liter benzinnek, illetve több mint 550 benzinkútlátogatásnak felel meg. Ezzel egyidejűleg körülbelül 50 tonna éghajlatkárosító anyag távozik a kipufogójából. Egy hasonló méretű akkumulátoros elektromos jármű számottevően kevesebb üvegházhatású gázzal árasztja el a légkört a benzineshez mérten, jóllehet a tényleges hatás és az energiaigény attól függ, hogyan állítják elő a felhasznált villamosenergiát. Az LCA-eszköz lehetőséget ad az autó ökológiai lábnyomának vizsgálatára különböző európai országokban, és feltárja a nagyobb megújuló villamosenergia-részarány előnyeit.

Olvassa el további cikkeinket!