Archív Bemutató Riport

Békés oroszlán
Peugeot 301

2012-ben, igen sajátos marketingesemény keretein belül mutatkozott be az oroszlános márka kompakt lépcsőshátúja. A Peugeot 301 rendkívül gyorsan sikeres lett a családosok és a szépkorúak körében.

Miként a Dacia példája is mutatja, az egyszerű, olcsó és strapabíró autókra hatalmas a kereslet, s nemcsak a szűkös anyagiak miatt, hanem mert rengetegen vannak, akik „csak” egy szó szoros értelmében vett közlekedési eszközre vágynak, semmi többre.

Egy „fapados” autó is lehet szép, kifinomult és kényelmes – ezt a 301 egyértelműen bebizonyította. A hunyorgó szempár különösen csábító…

Nos, az alsó középkategóriás Peugeot 301 a fapados szegmens egyik legjobbjaként lépett a magyar piacra nyolc évvel ezelőtt, ugyanis szebb és kifinomultabb formában nyújtja az autózás alapvető előnyeit, mint kissé nyers kategóriatársai.

Határokon átívelő bemutató – hogyan bizonyít a Peugeot 301?

A reklám egy egészen sajátságos formáját választották a Peugeot illetékesei, mikor eltökélték, hogy roadshow keretein belül ismertetik meg legújabb szerzeményüket a leendő vásárlókkal. Ennek részeként két csapat indult útnak Isztambulból, az egyik Egyiptom, Tunézia és Marokkó érintésével Spanyolországig halad, a másik pedig északnak veszi az irányt, s többek között Magyarországon át Moszkváig tör előre. A nyolcfős csapatok három-három 301-gyel gyűrik a kilométereket, ezekkel találkozhatnak az érdeklődők a különféle tesztpontokon és a véletlenszerű megállók alkalmával. Hogy a dolog még érdekesebb legyen, minden országban felkérnek egy humoristát és egy szakújságírót, hogy csatlakozzon a gyári bandához, s ossza meg tapasztalatait a nézőkkel, olvasókkal. A hazai etap mókamestere Varga Győző, az Irigy Hónaljmirigy tagja volt, a zsurnaliszta pedig nem más, mint szerény személyem.

Nagyon jól telt a két közös és az együtt megtett 600 kilométer Győzővel. Szinte mindenről eszébe jut valami vicc, s előszeretettel dalolgatja a zenekar slágereit

Rövidke utazásunk az ősz talán legszebb napján, november 8-án vette kezdetét Pécsen, itt találkoztunk a javarészt angol és francia utazók, filmesek alkotta nemzetközi csapattal. Kihasználva a meglepően meleg, napsütéses időjárást, a fiúk egyből a Széchenyi térre hajtottak, s bevetették magukat a járókelők sűrűjébe. Győző természetesen hozta a kötelezőt, a környéken mindenki szakadt a nevetéstől, ugyanakkor kitűnő lehetőségünk nyílt, hogy a 301 formájáról faggassuk az utca emberét. Mondanom sem kell, a többségnek nagyon tetszett a kecses Peugeot, dicsérték az orr-részt, az eltalált arányokat és a kávébarna színt, a hátsó traktus viszont nem aratott osztatlan sikert, ami érthető is, hiszen sokkal kevésbé jellegzetes, mint az autó eleje.

Hiába a gyakori mosás, a legkisebb kosz is azonnal meglátszik a kávébarna fényezésen. A hátsó traktus kevésbé egyedi, mint a frontrész, de csúnyának a legkevésbé sem mondható

Folytatásként az utastér tesztje következett, pontosabban Győző beültetett boldog-boldogtalant, én pedig figyeltem a reakciókat. Igaz, a delikvenseknek nem volt túl hosszú ideje a részletek felett tűnődni, de senki nem szállt ki csalódva, a kopogós műanyagok és a textilbetét nélküli ajtókárpitok ellenére a próbálgatók egytől-egyig elismerően szóltak az autóról. Volt, akit a vidám hangulatú műszerfal fogott meg, mások a puha üléseket méltatták, jómagam pedig a kezelőszervek ergonomikus kiosztását, a hatalmas hátsó lábteret és a kedvező árat meghazudtoló igényes kivitelezést emelném ki, mint főbb pozitívumot.

Már alaphelyzetben is több mint fél köbméteres a csomagtartó, az ülések lehajtásával pedig tovább bővíthető. A terhelhetőség nagyjából 500 kiló, a fékezett utánfutó maximális tömege az 1,6 HDi esetében 1010 kg

Ezután a csomagteret vettük górcső alá, azaz Győző rábeszélt pár fiatalt, hogy másszanak be a 301 hátuljába, s meséljék el, hogy érzik magukat. A jókedvű társaságnak nem kellett kétszer mondani, már kúsztak is befelé, elvégre hely az volt bőven. Az alsó-középkategóriás szedán puttonyába akár 506 liternyi gimnazista is bepasszírozható, ha ismert zenész az ember, idősebbekkel ellenben nem érdemes próbálkozni, mert a magasra húzott rakodóperemen nem csak a csomagokat nehéz átemelni, hanem a lábakat is. Viccet félre téve, a hatalmas csomagtartó a 301-es talán legvonzóbb pontja, ide aztán bőven befér a család cókmókja vagy a munkásbrigád szerszámkészlete, s az ülések ledöntésével még tovább bővíthetjük a helyet – tetőig pakolva 1,35 köbméterrel számolhatunk.

Benzinessel és dízellel is érdemes megvenni a Peugeot 301-et?

Pécset elhagyva Keszthely felé vettük az irányt, útközben meg-megállva egy rövid forgatás vagy fotózás erejéig. Ilyenkor az autók cserélgetésére is volt lehetőség, így az 1,2-es (72 LE) és 1,6-os (115 LE) benzinessel, valamint az 1,6-os turbódízellel (92 LE) is megismerkedhettünk. Ezek nem túl erős motorok, de a 301 koncepciójához tökéletesen passzolnak, alacsony fogyasztásukkal és viszonylag hosszú élettartamukkal a flottakezelőknek is ideális választást jelenthetnek, sőt biztos vagyok benne, hogy fognak is.

Kicsit hangos az 1,6 HDi erőforrás, de jól húz, és szinte alig fogyaszt valamit. Autópályán akár 3,7 liter gázolajjal is beéri 100 kilométeren

A belépőszintet jelentő kisebbik benzinestől távol áll minden, ami a szenvedéllyel vagy a vezetés élményével összefüggésbe hozható, épp’ csak annyira képes, hogy a közlekedési szabályoknak megfelelően A-ból B-be vigye a 980 kilós járművet és annak rakományát. Gyorsulása még terheletlenül is igen gyenge, a gyári adatok szerint 14,2 másodperc kell a százas tempó eléréséhez, megpakolva pedig még tovább romlik a helyzet – öt emberrel már nem árt alaposan megfontolni, mikor kezd előzésbe az ember. Ettől függetlenül nem írnám le a kis hajtóművet, mert városban bőven elegendő a teljesítménye, és kombinált fogyasztása csupán 5,2 l/100 km.

Az ötfokozatú váltó viszonylag hosszú utakon jár, de jól megvezetett, nem akadozik a kapcsolásoknál. Az 1,6 VTi-hez négyfokozatú automata nyomatékelosztót is rendelhetnek majd a vásárlók

Ha valaki többet jár vidékre, érdemesebb az 1,6-os benzinest választania, ez már sokkal magabiztosabban mozgatja a nagyobb terheket is, és gyorsulásban, illetve rugalmasságban is jelentősen többet nyújt kisebb hengerűrtartalmú testvérénél. Esetében a százas sprint 9,4 másodpercet tesz ki, míg a vegyes fogyasztás 6,4 l/100 km, az urbánus környezet mellett tehát hosszabb távokon, például céges utazásokon vagy családi nyaralásokon is gond nélkül használható. Egyetlen hátránya a kissé zajos működés, pörgetve már elnyomja az utastérben zajló beszélgetést, és sajnos ilyenkor már fogyasztása sem oly’ barátságos.

A motorválaszték csúcsán álló 1,6 literes nagynyomású dízel a paletta legfickósabb tagja, 92 lóereje és 230 Nm-es forgatónyomatéka simán elég a tempós közlekedéshez, még akkor is, ha teli az utastér és/vagy a csomagtartó. Tartósságban vélhetően elmarad benzines társától, fogyasztásban viszont simán veri, és sajnos a hangversenyben is élen jár, bizony elég kerregős szegény. További gondja, hogy elég nehezen éled, érezhető nyomatékra csak 2000 környékétől számíthatunk, az indulásoknál hosszan kell a kuplunggal játszani, ami Győzőt is zavarta.

A Peugeot 301 a kátyús utak királya?

Keszthelyen töltött éjszakánk után Budapestnek kormányoztuk a gépeket, útba ejtve Tihanyt, illetve a belső tavat, melynek partján a földutas próbát is megejthettük. Akárcsak aszfalton, a laza szerkezetű, gidres-gödrös etapokon is helyt áll az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű, jól lehet, a költségcsökkentés hátrányai azért érződnek. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy normális, szabályos tempóval bárhol biztonságosan haladhatunk, a durvább kanyarokban azonban erősen megdől a kasztni, és a nagyobb bukkanókon hangját is hallatja. Utóbbin nem lehet segíteni, a tompa puffanások a kátyúk velejárói, de a kanyarvételt jelentősen megkönnyíti az ESP, ami gyorsan és hatékonyan avatkozik be, ha elsokallunk.

Egyszerű, mégis hatásos vonalak teszik stílusossá, egyúttal barátságossá a belső teret. A helykínálat elöl és hátul is bőséges

Egy szó, mint száz, nem csalódtunk a kis Peugeot-ban, ha minden példányhoz adnának egy Varga Győzőt, alighanem ez lenne a legkelendőbb modell az országban. Mivel Győzőből csak egy van, a vásárlóknak be kell érnie a műszaki előnyökkel, de még így sem járnak rosszul, hiszen a Peugeot 301 szép, tágas és gazdaságos közlekedési eszköz.

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!