Archív Motorsport Múltidéző

Hungaroring építése – így készült a mogyórodi versenypálya

Egy ideje komoly munkálatok zajanak a mogyoródi katlan területén, tudniillik megújul hazánk első és egyetlen Formula-1-es versenypályája. Ebből az alkalomból mutatunk be néhány felvételt azok közül, amiket az Autósélet 2023-ban elhunyt egykori főszerkesztő-helyettese készített az építéskor és az első futamok során.

Eszterváry Ervin sok évtizeden át volt lapunk munkatársa és megannyi jeles eseményről számolt be az Autóklub tagjainak. Nyomon követte például a Hungaroring megszületésének fázisait az első fakivágásoktól a tereprendezésen át az aszfalt leterítéséig, s rendszeresen tudósított a futamokról is.

Piquet, Prost és Senna is nagy sikereket ért el a magyar futamon

A nagyszerű fotós és újságíró felvételeiből összegyűjtöttünk egy csokkorra valót, hogy felelevenítsük az akkori történéseket.

A képen a főépület vasbeton szerkezetének egy része látható. A Hungaroring volt az első Formula-1-es pálya a vasfüggöny mögött, s büszkék lehetünk rá, hogy 1986 óta folyamatosan szerepel a száguldó cirkusz éves naptárában. A létesítmény terveit számítógép segítségével állította össze az Aszfaltútépítő Vállalat két kiváló mérnöke, Gulácsi Ferenc és Papp István
Az átadás előtti év őszén, azaz 1985. október 1-én vonultak fel a markolók és teherautók a Mogyoród melletti dombokra, hogy elkezdődhessenek a munkálatok. A Magyar Autóklubnak nemcsak a pálya előkészítésében és a megvalósításában, hanem az első versenyek rendezésében is oroszlánrésze volt
Rengeteg munkás dolgozott egyidejűleg a pályán, amit 1989-ben és 2003-ban is átépítettek. Az első alkalommal a hármas sikánt vágták át, a második beavatkozáskor módosult a célegyenes, változott az egyes, a 12-es és a 14-es kanyar kialakítása. Az 1986-os nyomvonal 4014 m hosszú volt, most 4381 métert tesznek meg a versenygépek
A Hungaroring közepén meghagytak egy jókora erdősávot, ez látható a munkagépek mögött. Itt az ezredforduló évében terepjárós ügyességi pályát alakítottak ki, ami azóta is üzemel
A földgyaluk, lánctalpas rakodók és úthengerek hóban-fagyban sem álltak meg, hiszen nem volt sok idő az építésre: 1986. március 24-én zajlott az aszfaltcsík avatása a Drapál János-emlékversennyel. Öt hónappal később, augusztus 10-én aztán már az F1-es torpedók hangja zengte be a környéket
A második Formula-1-es futamon a brazil Nelson Piquet (Williams-Honda) győzedelmeskedett, mögötte honfitársa, Ayrton Senna (Lotus-Honda) és a francia Alain Prost (McLaren-TAG) futott be. A verseny előtt az Autósélet munkatársa interjút készített az akkori közlekedési miniszterrel, aki nagy reményekkel várta az 1987-es viadalt
A kép 1992-ben, hat évvel az első verseny után készült, s Martin Brundle-t, a Benetton-Ford angol kiválóságát örökíti meg, aki ebben az évben ötödik helyen végzett Mogyoródon

Tetszett a cikkünk? Lépjen be Ön is a Magyar Autóklubba! Standard, Komfort és Oldtimer Prémium tagoknak ingyenesen postázzuk az évente négy alkalommal megjelenő, nyomtatott Autósélet magazint, ami az autós világ minden fontos történéséről tájékoztatja a járműtulajdonosokat, egyszersmind a biztonságos, gazdaságos közlekedésben és az autóválasztásban, illetve -üzemeltetésben is segítséget nyújt.

Olvassa el további cikkeinket!