Archív Múltidéző

Irányítótoronyból oktatták az autóvezetőket

Meglepő sofőrképzési módszert mutatott be 1983-ban az Autósélet, miszerint a rutinpályán nem a nebuló mellett, hanem egy toronyban ül az oktató. A különleges gyakorlati képzést nem nálunk, hanem Pozsonyban alkalmazták, s a cikk szerint meglepően sikeresen. Olvassák el Önök is, miképpen zajlottak a rendhagyó órák!

„Csehszlovákiában a SVAZ-ARM (a hazat MHSZ) az egyik felelőse a gépkocsivezető-képzésnek. A közelmúltban adtak át egy objektumot a szlovák fővárosban, Pozsonyban, ahol új módszerekkel folytatják ezt a munkát, keresve a lehető legjobb és legeredményesebb elméleti és gyakorlati oktatási formát. A gépkocsivezetés fázisai hasonlítanak a mi oktatási rendszerünkhöz, mégis van benne új vonás, nem is egy. De vegyük most csak az egyiket, a vezető gyakorlati oktatásának új fázisát, amelynek lényege egyedül ülni a kocsiban, tanpályán vezetni úgy, hogy az oktató toronyból irányítja a tanulót rádió segítségével. Az izgalmas az benne, hogy egyszerre három kocsi közlekedik ugyanazon a pályán, más-más feladattal.

Hogyan ülhet autóba a tanuló oktató nélkül?

Először a közlekedési szabályokat kell megtanulnia, majd a műszaki képzésen esik túl. Ezt követően egészségvédelemből tesz elméleti és házivizsgát, majd a karbantartási ismeretekkel foglalkozik.

A vezetési gyakorlatot szimulátorokon kezdi, ott öt órát gyakorol, szigorú ellenőrzéssel, más-más feladatokkal. Ha itt megfelelt, akkor oktató mellett gyakorol négy órát nem forgalmas útszakaszon. Ennek a gyakorlatnak az a célja, hogy megismerje a kocsi mozgását, egy kis biztonságérzetet kapjon a tanuló. Ezután jön a meglepetés. Teljes önállóság vár rá a tanpályán. Gépkocsijából kilép az oktató, és egyedül kell elvégeznie a toronyból kapott utasításokat. Az irányítótorony a tanpálya külső pontján áll. Fentről az oktató belátja a pályát és rádión keresztül ad utasításokat három kocsi, illetve vezetői részére. Az utasításokhoz nem fűzhetnek megjegyzést a tanulók, kérdésük sem lehet az oktató felé. Két órán keresztül magukra maradnak, csak az utasításokra hagyatkozva vezetnek. Az izgalmasabb pillanatokat legfeljebb az okozza, hogy az oktató a rádió segítségével a kocsiba beépített különleges fékrendszerrel (amely ultra-rövid hullám segítségével hozható működésbe) megállíthatja az autót, majd helyes cselekedetre figyelmezteti a tanulót, aki ismét elindulhat. Teljesen kizárt az, hogy a három tanuló balesetet okozzon a tanpályán. Ha a tanuló képtelen elsajátítani a vezetés alapismereteit a tervezett idő alatt, akkor két órát vehet (egy óra 105 korona!). Ha ez idő alatt sem jutna előbbre, akkor nem léphet az oktatás második szakaszába.
Az eddigi tapasztalatok jók, a tanpályás oktatás bevált, szeretik a tanulók is. A pozsonyi oktatóbázison az elmúlt esztendőben 4400 gépkocsivezetőt képeztek ki ezzel a módszerrel. A bázisnak 35 állandó nevelője van.

Olvassa el további cikkeinket!