1985. július 3-9. között rendezték meg az első nemzetközi méretű autókiállítást Sanghajban. A Magyar Autóklub lapjának munkatársai természetesen beszámoltak az eseményről, sőt az esemény magyar vonatkozású történéseiről is tájékoztatták a nagyérdeműt…
„A világ autóiparát 22 országból 245 cég képviselte, közöttük olyan nagy gyárak, mint a Steyr-Daimler-Puch, a BMW, a Mercedes-Benz, az MAN., a Bosch, a Volkswagen, a Citroën, a Peugeot, a Renault, a Fiat, a Mazda, a Nissan, a Volvo, a Perkins, a Chrysler, a Ford, a General Motors, hogy csak a legismertebbeket említsük.
A magyar járműipar a Mogürt közreműködésével egy 256-os típusú Ikarus autóbuszt és egy Csepel alvázra szerelt Woma kommunális járművet mutatott be. A kiállítás már tükrözte azt a nagy változást, ami most kezdődött el a kínai gazdaságban, így a járműiparban is. Kínában 1956-ban építették fel elsősorban szovjet közreműködéssel az 1-es számú autógyárat, majd 1964-ben a 2-es számút, és ezt követte számos kisebb-nagyobb, a járműgyártással kapcsolatos üzem.

A kínai gépkocsiipar 1960-ban még importáltak. csak 22 ezer különböző járművet készített, míg 1984-ben már elérték a 361 ezer darabot, sőt a Beijing BJ 212/2A és a Wuhan WH 213-as típusú terepjárókat már nagy mennyiségben exportálják is. Érdekesen alakult a kínai járműimport. A világ különböző országaiból 1984-ben 17 ezer személyautót, 550 dzsipet, 69 ezer mikrobuszt, 2100 autó buszt és 28 ezer teherautót importáltak.
A kínai járműiparnak elkészült egy 15 éves terve, amely 2000-re 13 millióra akarja emelni a különböző gépkocsik számát. Bár a 90-es évek közepére évi 600 ezer darabra tervezi növelni a teherautógyártás mennyiségét, mégis a termelés nem elégíti ki a szükségleteket, ezért importtal pótolják az igényeket. A megfelelő korszerű technológiák, gépek biztosítására sokféle licencet pl. General Motors sebességváltók, futóművek, Peugeot-motorok vagy a Mitsubishi-szerviz központjai az évenként szállított technológiák, gépek biztosítására sokféle licencet pl. General Motors sebességváltók, futóművek, Peugeot-motorok vagy a Mitsubishi-szerviz közel 50-60 ezer gépkocsijuk karbantartásához stb. vásárolnak, s ezekkel egyidőben folyik a különböző szintű szakemberi gárda fantasztikus méretű és ütemű kiképzése.
Ennek a programnak a keretében pl. a Csepel Autógyár már kétezer autóbuszalvázat szállított, illetve szállít, amire kint készítenek megfelelő karosszériát. A Peugeot és a Volkswagen is konténerekben küldi az alkatrészek százezreit, amelyekből a sanghaji és a tiencsini gyárakban állítják össze a személyautókat, többek között a VW-Santanát és a Peugeot 504-eseket. A külszíni bányászat dömpereiben is nagy a hiány, ezért a Wabco céggel kifejlesztették a 32 és a 68 tonnás dömperek gyártását.
A személyautók és alkatrészeik gyártásával 123 kisebb-nagyobb gyár foglalkozik. A svájci Automobil Revue katalógusa szerint 1984-ben 7000 db eredeti kínai tervezésű személyautó készült. Kiemelkedő, reprezentatív típus a Hongki CA 770-es. A négyajtós, 6-8 személyes 2270-2730 kg önsúlyú kocsi 598 cm hosszú, 199 cm széles és 164 cm magas. Erőforrása egy 5655 cm³-es V8-as motor, legnagyobb teljesítménye 162 h kW (220 LE) és erejét automata sebességváltó közbeiktatásával adja át a hátsó kerekeknek. Legnagyobb sebessége 180 km/ó és 18-20 liter benzin az átlagfogyasztása 100 kilométerre.

A másik kínai autótípus a sanghaji autógyárban készülő Shanghaj SH 760A. A 4 ajtós, ötszemélyes karosszéria 486 cm hosszú, 177 cm széles és 158 cm magas. Erőforrása egy 6 hengeres, 2232 cm³-es motor, legnagyobb teljesítménye 66 kW (90 LE). Legnagyobb sebessége 130 km/ó, átlagfogyasztása 12 liter benzin 100 kilométerre. Ez a gyár szereli össze a VW Santana LX típusú személyautókat is. Motorja 1588 cm³-es és 55 kW (75 LE) a legnagyobb teljesítménye. Az ötszemélyes kocsi legnagyobb sebessége 160 km/ó és 10,5 liter benzin az átlagfogyasztása 100 kilométerre.
A sanghaji nemzetközi autókiállítás nagy sikerére való tekintettel a 2. Nemzetközi Kínai Autókiállítást jövőre Pekingben rendezik meg.”
TAMÁS GYÖRGY